Badania ankietowe przeprowadzane wśród pracowników biur wielkopowierzchniowych dowodzą, że głównym czynnikiem utrudniającym im pracę jest hałas.

Moda na tzw. ciche biura ukształtowała się pod wpływem stale zaostrzanych norm bezpieczeństwa przez prawodawstwa krajów wysoce rozwiniętych, a także dzięki tendencji do ograniczania hałasu w obiektach biurowych, który zaczęto wiązać ze znacznym spadkiem wydajności w pracy. Problem niepożądanych dźwięków w pracy stawiany jest obecnie wyżej niż niedoskonałe oświetlenie, wadliwie działająca wentylacja czy awarie sprzętu komputerowego.

W biurach typu open space głównym źródłem hałasu są same rozmowy pracowników i szum generowany przez urządzenia biurowe i sprzęt IT. W biurach zamkniętych problem tkwi na ogół w niewłaściwej lokalizacji biurek i urządzeń.

Hałas wytwarzany przez pracowników i otoczenie potrafi znacząco obniżyć komfort, jakość i efektywność pracy w firmie. Hałas odpowiedzialny jest za szybciej postępujące w ciągu dnia zmęczenie, rozdrażnienie i kłopoty z koncentracją. Aby maksymalnie zniwelować to zjawisko, najlepiej zadbać o odpowiednie rozmieszczenie stanowisk pracy oraz o odpowiednią akustykę biura jeszcze na etapie jego projektowania.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele materiałów dźwiękochłonnych. Do rozwiązań najczęściej stosowanych do wytłumiania pomieszczeń należą:

  • dywanowe wykładziny podłogowe pochłaniające dźwięk;
  • przepierzenia stanowisk roboczych wyłożone tkaniną akustyczną;
  • przegrody działowe do dzielenia przestrzeni biurowej ze szkła (pozostawiające zarazem wrażenie otwartej przestrzeni);
  • mechanizmy cichego domykania szuflad i drzwi meblowych;
  • pochłaniające dźwięk fronty mebli;
  • panele ścienne i sufitowe;
  • farby akustyczne.

Jakie są korzyści wynikające z zachowania standardów cichego biura? W cichej przestrzeni można się lepiej skupić i pracować wydajniej, a także w cichym biurze może pracować jednocześnie większa ilość pracowników, gdyż rozwiązania zastosowane w tego typu obiektach eliminują zjawisko wzajemnego przeszkadzania sobie pracowników podczas wykonywania zadań. Zatem za podniesieniem standardów ciszy w środowisku pracy biurowej oprócz zauważalnego wzrostu samopoczucia pracowników przemawia także aspekt ekonomiczny.

 

Źródło:

officeplus.pl, inzynierbudownictwa.pl